Jag fick för ett tag sedan en svarv av min svärfar. Helt gratis mot avhämtning, jag förstår verkligen varför. Något så tung har jag aldrig varit med om. Vi fick dessutom hyra en annan lastbil då vår inte var tillräcklig. Svarven har stått still här hemma i garaget i flera år, har inte ens starta den. Min svärfar blev lite sur när han hörde att jag inte använde den, så nu har han varit här och lärt mig grunderna i svarvning. Tänkte dela med mig om vad jag har lärt mig hittills. Detta är var min svärfar har lärt mig, detta finns säkert de som gör på andra sätt:
Viktigt att tänka på från början:
• Använd alltid skyddsglasögon. Metallspån är jäkligt vassa och ibland varma. Du vill absolut inte ha det i ögonen.Inga fingrar i närheten av de roterande delarna.
• Kläder: Använd inga lössittande kläder, eller halsdukar eller något annat som hänger från din kopp. Det är lätt att något dras in i svarven och då kommer du hänga med.
• Hår. Har du långt hår så använd hårnät, om du vill ha håret kvar vill säga.
• Chucknyckeln: Detta är livsviktigt. Ta alltid bort chucknyckeln direkt efter du spänt fast metallstycket i chucken. Eller om du har lossat. Sitter nyckeln kvar när du startar svarven så kommer den flyga all världen väg. Min svärfar har monterat en fjäder på nyckel så du måste trycka ner den när du skruvar, smart.
• Samlar spånen ihop sig i en klump, ta aldrig bort dem med bara händerna. De är hur vassa som helst (jag har testat). Stanna svarven och använd en spånkrok.
• Tänk på hur mycket skjuter metallstycket som du ska svarva ut från chucken. Materialet ska sticka ut så lite som möjligt, men gärna tillräckligt för att slippa flytta bien hela tiden. Ju kortare utstick, ju mer stabilt.
• Rikta in svarvstålets spets så nära centrum som möjligt.
• Kolla tabellen för skärhastighet noga, tänk på vilket material du ska svarva.
• Ta det försiktigt i början. Skär max av någon millimeter åt gången. När du har mer pejl på läget så kan du ta mer, om din svarv pallar det.
• Skärvätska. Det är kladdigt men värt det. Du kan använda nästa vilken olja som helst, förutom till aluminium.
Svarvning är i det närmaste en konstform, det finns hur mycket som helst att säga om det.
Jag har precis kommit igång och ovanstående tips har hjälpt mig att inte vara så orolig.
Målet är (vilket kan ta ett tag) att svarva nya hjulnav till min 206:a. Önskar att använda fälgar med fem bultar istället för fyra som det är på 206:an. Min svärfar tycker att det låter lite orimligt, men ack den som ger sig. PS! Ta det nu lugnt med svarven, men låt inte bli att använda den.